PROJEKT...
Szkoły uczestniczące w
projekcie:
--- Szkoła Podstawowa nr 6
im. Jana Pawła II w Sanoku - POLSKA – koordynator projektu,
--- Ecole Marcel Ayme w Milizac - FRANCJA,
--- Colegio Salesianos „San Juan Bosco” w Puertollano - HISZPANIA,
--- Istituto Comprensivo „Giuseppe Grassa” w Mazara del Vallo - WŁOCHY,
--- Istituto Comprensivo „Salvo D’Acquisto” w Gaggio Montano - WŁOCHY.
Cel ogólny:
--- kształcenie aktywności
poznawczej i kreatywności uczniów,
--- promowanie otwartości na świat,
--- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów,
--- doskonalenie procesu nauczania i uczenie się poprzez stosowanie
aktywnych metod nauczania.
Cele szczegółowe:
--- tworzenie warunków do
rozwijania zainteresowań,
--- umiejętności i talentów uczniów,
--- pobudzanie aktywności poznawczej i umiejętności kreatywnego
rozwiązywania problemów oraz samodzielnego zdobywania wiedzy, ---
motywowanie uczniów do aktywnego uczenia się,
--- samodzielnego formułowania pytań i hipotez, tworzenie warunków do
diagnozowania oraz pogłębiania przez uczniów wiedzy na temat własnych
potrzeb,
--- możliwości i sposobów ich realizacji,
--- pobudzanie aktywności społecznej uczniów i tworzenie warunków do
promowania działalności szkół w środowisku lokalnym,
--- stosowanie technologii informacyjnej i nowoczesnych metod komunikacji,
--- doskonalenie znajomości języków obcych,
--- kształcenie otwartości na inne kultury,
--- poszukiwanie wspólnych wartości w historii, sztuce, kulturze państw
szkól partnerskich,
--- dzielenie się przez nauczycieli wiedzą i doświadczeniem na temat metod
nauczania,
--- propagowanie i wspólne poszukiwanie skutecznych,
--- aktywnych metod nauczania i uczenia się poprzez działanie,
--- tworzenie optymalnych warunków do uczenia się dzieci o specjalnych
potrzebach edukacyjnych.
Najważniejszym celem każdej szkoły jest wyposażenie uczniów w
wiedzę i umiejętności które pozwolą im kontynuować naukę na wyższym etapie
edukacji i umożliwią funkcjonowanie w
społeczeństwie europejskim. Ważne jest również pobudzanie aktywności
poznawczej, kształcenie kreatywności i rozwijanie zainteresowań ale także
kształcenie otwartości na świata i postaw tolerancji oraz szacunku dla
innych kultur.
Udział w projekcie „Poznaję świat - poznaję siebie” niewątpliwie
wpłynie na zwiększenie motywacji uczniów do nauki. Realizując zadania we
współpracy z rówieśnikami z innych państw będą
rozwijać znajomość języków obcych oraz technik informacyjnych. Dzięki
temu, że realizowane zadania opierać będą się w dużej
mierze na ich zainteresowaniach i uzdolnieniach wzrośnie poczucie wartości
i sukcesu edukacyjnego dzieci, co będzie sprzyjać podejmowaniu przez nich
kolejnych wyzwań edukacyjnych. Niezwykle motywująca będzie dla nich także
możliwość porównywanie zdobytej wiedzy z rówieśnikami z innych krajów.
W ramach projektu będziemy dążyć do tego, aby część zadań
realizowana była przez uczniów metodą pracy w grupie. Chcemy stwarzać jak
najwięcej sytuacji, w których uczniowie mieliby okazję do realizacji
wspólnych przedsięwzięć i uczenia się współpracy, odpowiedzialności,
planowania, dostrzegania i wykorzystania własnych
umiejętności.
Projekt „Poznaję świat - poznaję siebie” będzie służył nie tylko
doskonaleniu kompetencji kluczowych ale także poznawaniu samych siebie,
swoich talentów i predyspozycji. Nauczyciele z
Polski, Włoch, Hiszpanii i Francji zaprezentują własne style i metody
nauczania oraz będą dzielić się doświadczeniem i wiedzą na temat
aktywizujących metod uczenia. Wspólnie opracują scenariusze lekcji, zasady
konkursów i projektów uczniowskich. Będą poszukiwać nowych rozwiązań
metodycznych, tak aby inspirować uczniów do działania i aktywności na
rzecz własnego rozwoju.
Ważnym elementem projektu będzie również poszukiwanie skutecznych
metod nauczania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, aby i one
miały możliwość osiągnięcia sukcesu. Chcemy tak przygotować nasze
projekty, lekcje, konkursy, by mogli w nich wziąć udział wszyscy
uczniowie, a nauka sprawiała im radość. W wyniku realizacji naszego
projektu nastąpi podniesienie jakości pracy szkół, zostaną wdrożone
przykłady dobrej praktyki zaobserwowane podczas udziału w spotkaniach
szkoleniowych w szkołach partnerskich.
Opracowane przez nauczycieli materiały dydaktyczne (scenariusze
lekcji, uroczystości, projektów) tworzyć będą bazę pomocy edukacyjnych,
którą będzie można wykorzystywać w kolejnych latach szkolnych. Realizowane
działania poszerzą ofertę edukacyjną szkół. Być może staną sie one
inspiracją lub początkiem innych działań innowacyjnych. Mamy nadzieję, że
nastąpi ich integracja z realizowanymi programami nauczania i że będą
stałym elementem pracy szkół.
Wdrożenie poznanych dobrych praktyk oraz innowacji, wpłynie na
doskonalenie kompetencji zarówno uczniów jak i nauczycieli oraz
pogłębienie ich poczucia tożsamości europejskiej.
Koordynator projektu z
ramienia szkoły:
Irena Bojarska
Zastępca dyrektora
Szkoły Podstawowej nr 6
im. Jana Pawła II w Sanoku |