wortal www.erasmusplus.sp6sanok.pl powstał 1 września 2019 roku

   

 

׀  SANOK  ׀  MILIZAC  ׀  PUERTOLLANO  ׀  MAZARA DEL VALLO  ׀  GAGGIO MONTANO  ׀

 
  ERASMUS plus - SP6 im. Jana Pawła II w Sanoku...

 

 

NASZE AKTUALNE DZIAŁANIA
 

110 | Wyzwanie ROWEROWE klasy 2b...

Brytyjski kolarz szosowy i torowy Mark Cavendish powiedział kiedyś: "To bez znaczenia czy świeci słońce, czy pada deszcz. Gdy jadę na rowerze jestem najszczęśliwszym człowiekiem na świecie”...

Klasa 2b przez 2 miesiące (27.03-31.05.2021 r.) brała udział w niecodziennym przedsięwzięciu. W ramach promocji ruchu na świeżym powietrzu oraz zdrowego trybu życia, wychowaczyni klasy pani Sabina Kurasik zachęciła uczniów do podjęcia WYZWANIA ROWEROWEGO. Polegało ono na tym, iż uczniowie po lekcjach, w ramach wolnego czasu, jeżdżą na rowerze, kolekcjonując kilometry w specjalnej aplikacji, robiąc zdjęcia okolic, budynków, pięknych krajobrazów, których w naszych rejonach mamy wiele. Zdjęcia te uczniowie za każdym razem wysyłali wychowawczyni klasy. Co tydzień pani Sabina robiła podsumowanie pokazujące kto i ile kilometrów wyjeździł, co mobilizowało uczniów do dalszej zdrowej rywalizacji. Uczniowie nie tylko kolekcjonowali kilometry, ale również wspomnienia i doświadczenia niejednokrotnie poznając nowe miejsca, ich historię, przyrodę wokoło.

Niezmiernie cieszy fakt, iż dwie osoby dzięki temu wyzwaniu nauczyło się jeździć na rowerze. Wychowawczyni klasy, która tworzy jej część, wzięła udział w tym przedsięwzięciu, (poza konkursem) wspólnie kolekcjonując z dziećmi kilometry. Należy również wspomnieć, iż często dzieci organizowały się tak, aby móc jeździć razem, pod opieką danego rodzica, co wzmacniało więzi, integrowało. Bardzo fajnie, że często całe rodziny angażowały się w to przedsięwzięcie, wspólnie i aktywnie spędzając czas.

Zdarzyło się również pojechać wspólnie z wychowawczynią klasy na krótką przejażdżkę. Naszym celem było wirtualne dojechanie nad Morze Bałtyckie, a później powrót do Sanoka. Co jakiś czas w klasie wyciągaliśmy mapę i z podsumowanymi kilometrami, które wspólnie nazbieraliśmy, patrzyliśmy gdzie aktualnie dojechaliśmy. Cel udało nam się osiągnąć, ponieważ jako klasa uzbieraliśmy w sumie 1.778 km. Przy okazji ruchu na świeżym powietrzu, zarażenia dzieci pasją do roweru i wrażliwości na piękno przyrody wokół nas, była to świetna okazja do pracy z mapą i poznania wielu miast Polski oraz ich położenia.

Promując „MAŁA OJCZYZNĘ” – Sanok i okolice – nasze zmagania wykonaliśmy, między innymi, dla projektu Programu Erasmus+ "Pokażę ci moją ojczyznę”, który był sponsorem nagród dla dzieci. Nagrody zostały zakupione w sklepie rowerowym Roweromania w Sanoku (bidony, liczniki na rower), uczniowie również otrzymali dyplomy oraz medale.

Na 15 uczniów klasy, 11 dzieci wzięło udział. Tak przedstawiają się wyniki uczniów klasy 2b:

1 miejsce – Wiktor Gac z wynikiem 509,1 km
2 miejsce – Kacper Wanielista z wynikiem 176,4 km
3 miejsce – Amelia Domaradzka z wynikiem 146,7 km
4 miejsce – Jakub Gurgacz z wynikiem 108,9 km
5 miejsce – Julia Gurgacz z wynikiem 67,9 km
6 miejsce – Amelia Wojdyła z wynikiem 65,2 km
7 miejsce – Kacper Flur z wynikiem 64,7 km
8 miejsce – Lena Kraczkowska z wynikiem 61,5 km
9 miejsce – Nikola Sowiecka z wynikiem 43,4 km
10 miejsce – Konstancja Kruszyńska z wynikiem 31,6 km
11 miejsce – Michał Zubik z wynikiem 7,8 km

Poza konkursem (sprawa oczywista), wychowawczyni klasy, p. Sabina Kurasik uzbierała 494,8 km.

Zaczęte cytatem kolarza, zakończone przesłaniem naukowca Alberta Einsteina, a mianowicie: "Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę musisz się poruszać naprzód”...

!!!  Zapraszamy do pooglądania filmiku z naszych wypraw rowerowych,
wysiłku, który został włożony w realizację tego przedsięwzięcia przez dzieci i wychowawczynię klasy  !!!

Wszystkie materiały dostępne są w dziale: NASZE PRACE...

 

Środa  9.06.2021  ||    Dodała  Sabina K.

 
 

109 | Wizyta w SKANSENIE - Jeden Bóg, Trzy Religie...

W poniedziałek po zmaganiach egzaminacyjnych i reżimie covidowym klasa 8 w ramach projektu Erasmus+ „Poznaję Świat poznaję siebie” udała sie na wycieczkę do sanockiego Skansenu na warsztaty „Jeden Bóg trzy religie” kończącą projekt „Pokażę ci moją ojczyznę”

Pogoda atmosferyczna oraz ducha dopisały a najistotniejszą rzeczą okazał się fakt, że znowu wspólnie mogliśmy spędzić czas, ucząc sie przy okazji  na wolnym powietrzu.  Przewodnik czyli pan Marcin odkrył tajniki życi w dawnym Sanoku przypominając, że w naszym mieście żyli Polacy, Żydzi i Rusacy, czyli dzisiejsi Ukraińcy

Jako pierwsi w Skansenie odwiedzilismy niewyremontowaną do końca Synagogę żydowską.  Posłuchaliśmy w niej o żydowkich świetach i zwyczajach.  Byliśmy też w domu żydowskim, gdzie oprowadzał nas sanocki Żyd pan Marek. Nastepnie odwiedzilismy cerkiew, gdzie dowiedzieliśmy sie o różnicach pomiędzy cerkwiami grekokatolickimi i prawosławnymi.  Ostatnim miejscem była wizyta w rzymskokatolickim kościele pod wezwaniem św. Mikołaja z najstarszymi działającymi organami.  Podsumowaliśmy w nim  również wszystkie religie i wspólne cechy dla wszystkich. 

Przez tyle już lat ludzie różnych narodowości i wyznań mieszkali koło siebie wychowując dzieci, pracując i czerpiąc ze wspólnych tradycji. 

Szacunek i tolerancja to bardzo ważne cechy, które muszą nam towarzyszyć od najmłodszych lat w codziennym życiu.

Warsztaty i wycieczkę przygotowały pani Zdzisława Janowska oraz pani Gertruda Lubieniecka Jakiel.

Wszystkie materiały dostępne są w dziale: NASZE PRACE...

 

Poniedziałek  7.06.2021  ||    Dodała Gertruda L. - J.

 
 

108 | Spotkanie online w Mazara del Vallo - dzień 3...

Trzeci dzień spotkania należał do dzieci. Wspólnie połączyli się online uczniowie ze wszystkich szkół partnerskich. Witali się i bardzo serdecznie do siebie machali. Tematem przewodnim spotkania było poznanie naszych miast.

Jako pierwsi zaprezentowali się uczniowie z Mazara del Vallo, którzy przedstawili muzeum swojego miasta i jego najbardziej okazały eksponat – rzeźbę tańczącego Satyra, którą wyłowiono z morza. Statuę udostępniono dla zwiedzających w 2005 r., wcześniej była restaurowana w Rzymie. Znalezisko było przypadkowe i miało 2 etapy. Na wiosnę 1997 r. znaleziono lewą nogę, a mniej więcej po roku 4 marca 1998 r. wyłowiono tułów z głową. Posąg jest datowany na okres IV – II w. p.n.e. i jest bardzo znanym eksponatem muzealnym wypożyczanym na wystawy do wielu muzeów w Europie.

Następnie głos zabrali uczniowie z Hiszpanii, którzy przedstawili atrakcje turystyczne swojego miasta Puertollano. A są to:

--- pomnik górnika w czasie pracy, wykonany z brązu, wykonany w 1983 r.,

--- Fontanna Agria, naturalna fontanna z wodami leczniczymi odkryta w 1575 r. Woda wypływająca z tego Źródełka jest kwaśna ponieważ zawiera dużo żelaza.

--- muzeum Mining, lokalne muzeum upamiętniające istnienie kopalni w mieście.

Uczniowie szkoły z Gaggio Montano zaprezentowali efekty realizowanego projektu „Jestem Ziemią”. Uczniowie opowiadali o swoich pracach.

Potem przyszedł czas na Francję. Uczniowie z Milizac zaśpiewali dla nas piosenkę o równości, szacunku i o wartościach, które są ważne w relacjach z innymi ludźmi.

Na zakończenie wystąpili uczniowie klasy 7a z naszej szkoły. Przedstawili się i opowiedzieli o swoich zainteresowaniach. Następnie pokazaliśmy wszystkim film o naszym mieście, na podstawie którego został ułożony test w aplikacji KAHOOT. Test rozwiązywali wszyscy uczestnicy spotkania, a wygrała szkoła z Gaggio Montano. Gratulacje.

 

Piątek  28.05.2021  ||    Dodała  Irena B.

 
 

107 | Spotkanie online w Mazara del Vallo - dzień 2...

Drugi dzień spotkania również obfitował w wiele ciekawych projektów i relacji z ich realizacji.

Szkoła w Mazara del Vallo przedstawiła sposób ewaluacji, czyli oceniania pracy szkoły i uczniów we Włoszech. Diagnoza jest przeprowadzana 2 razy w roku, po każdym półroczu pracy, i jest opisywana w 10 punktowej skali. We Włoszech podobnie jak w Polsce, występują oceny od 1-6, oraz ocena opisowa. Do oceny stosowana jest również 4 stopniowa skala opisująca poziom opanowania materiału. Są to stopnie; zaawansowany, średnio zaawansowany, podstawowy i mniej niż podstawowy. Według tej skali opisuje się realizację programu z danego przedmiotu oraz poziom danego ucznia. Ocenie podlega również zachowanie uczniów. Egzaminy w szkołach włoskich, są po 2 i 5 klasie szkoły podstawowej.  We Włoszech system szkolny funkcjonuje podobnie jak w Polsce. Do 3 roku życia jest żłobek, od 3-6 lat przedszkole, a w wieku 6 lat rozpoczyna się nauka obowiązkowa czyli szkoła podstawowa. W wieku 11 – 14 lat uczniowie uczęszczają do szkoły średniej I stopnia, a później do szkoły średniej (liceum, technikum) aż do 19 roku życia. Nauka obowiązkowa jest od 6 do 16 lat. Szkoły tworzą zespoły, które najczęściej obejmują przedszkole, szkołę podstawową i szkołę średnią I stopnia.

Po zapoznaniu się z system ewaluacji w szkole włoskiej, poznaliśmy kolejne projekty aktywnej nauki w szkole na Sycylii:

--- obchody święta Ziemi w klasach przedszkolnych i szkolnych,

--- prace plastyczne i techniczne realizowane z różnych okazji ( Wielkanoc, święto niepodległości, laurki, pory roku, konstytucja, Dante Alighieri…). Najciekawszy był projekt „Prace mistrzów”, w którym dzieci tworząc własne prace naśladowały mistrzów malarstwa.
--- zajęcia sportowe.

Kolejne prezentacje przedstawiła francuska szkoła z Milizac. Były to:

--- spacer po szkole, prezentacja zdjęć szkoły wykonanych przez uczniów,

--- „Blu bot project”. Projekt przygotowała klasa 5 dla młodszych uczniów. Wybrano 4 książki, które należało przeczytać i na podstawie ich treści wykonać prace plastyczne lub gry.  Najmłodsi przygotowali rysunki, które prezentowali w formie filmików (z powodu pandemii). Starsi uczniowie wykonali plansze do gry zgodne z treścią poszczególnych książek. Po tych planszach przesuwały się (zgodnie z chronologią wydarzeń) blu boty. Czyli roboty wykonane przez uczniów, sterowane przyciskami. Taka gra była bardzo ciekawa i inspirująca.

Na zakończenie wszystkich prezentacji obejrzeliśmy wirtualny spacer po mieście Mazara del Vallo.

 

Czwartek 27.05.2021  ||    Dodała  Irena B.

 
 

106 | Spotkanie online w Mazara del Vallo - dzień 1...

Po woli docieramy do celu naszej wspaniałej przygody  - projektu Erasmus Plus.  W dniach 25 – 27.05.2021 r. odbędzie się spotkanie online wszystkich szkół biorących udział w projekcie. Organizatorem jest szkoła z Sycylii, z miejscowości Mazara del Vallo. Będzie to już nasze ostatnie oficjalne spotkanie.

Spotkanie rozpoczęło się od serdecznego przywitania wszystkich uczestników, po którym szkoła z Mazary pokazała kilka prezentacji i filmów dotyczących ich szkoły, patrona, aktywnych metod pracy i aktywności uczniów. Nasza szkoła zaprezentowała szeroki wachlarz  zajęć świetlicowych.

Jako pierwszy pooglądaliśmy film prezentujący szkołę w Mazara del  Vallo, jako szkołę pięknie wyposażoną (zdjęcia budynku i murali ściennych wewnątrz szkoły), aktywną (zdjęcia z zajęć sportowych), operatywną (doskonale wyposażoną i realizującą wiele projektów), multimedialną (korzystającą z najnowocześniejszych pomocy dydaktycznych), i respektującą zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, szczególnie w dobie pandemii.

Symbolem szkoły jest samolot, dwupłatowiec  z czasów I wojny światowej, jest to odniesienie do patrona szkoły, ale przede wszystkim symbol, tego, że uczniowie mogą wznosić się na wyżyny swoich możliwości. Mogą latać jak lotnicy i  rozwijać się.

Patronem szkoły jest lotnik włoski Giuseppe Grassa. Urodził się w Mazara del Vallo, w 1891 r. a zginął w katastrofie lotniczej, w czasie rajdu lotniczego Rzym – Tokio w 1920 r. Przelot przez połowę globu na wschód był demonstracją udanej odbudowy włoskiego przemysłu lotniczego, który w tym zakresie wyróżniał się w latach dwudziestych XX wieku. 

W zeszłym roku obchodzono 100 rocznicę tragicznej śmierci patrona szkoły, każda klasa przygotowała liczne prace plastyczne dotyczące Giuseppe Grassa, jego samolotu, czy też trasy rajdu, a którym wziął udział. Filmiki z tych działań zaprezentowano na spotkaniu Erasmus Plus.

Kolejne prezentacje dotyczyły aktywnych metod pracy:

--- „Od ziarenka do rośliny”, eksperymenty przyrodnicze ( fasola), obserwacja przyrody w plenerze, rysowanie zaobserwowanych ciekawostek (liści, drzew, krzewów),

---- wykonanie samolotu na zajęciach technicznych, duży stelaż metalowy uczniowie oklejali papierem, po wyschnięciu konstrukcję malowano,

---- „Gramatyka bez nudy”, pokazanie graficznego rozbioru zdania w gramatyce włoskiej

---- „Gramy w matematykę”, zaprezentowanie kilku metod aktywnej nauki matematyki.

Na zakończenie spotkania nasza szkoła przedstawiła prezentację na temat zajęć świetlicowych realizowanych w naszej szkole.

 

Środa  26.05.2021  ||    Dodała  Irena B.

 
 

105 | "MAM TALENT" - opowiadają uczniowie klasy 7a...

Wszystkie materiały dostępne są w dziale: NASZE PRACE...

 

Sobota  22.05.2021  ||    Dodała Ewelina K.

 
 

104 | Projekty Erasmus+ w Colegio Salesianos San Juan Bosco w PUERTOLLANO...

         

         

 

Sobota  15.05.2021  ||    Dodał Enrique C. P.

 
 

103 | Projekt Erasmus+ w Instytucie Giuseppe Grassa...

Cały artykuł w: PRIMA PAGINA MAZARA...

 

Sobota  1.05.2021  ||    Dodała Irena B.

 
 

102 | PROJEKTY REALIZOWANE W SZKOŁACH PARTNERSKICH...

21.04.2021 - TRZECI DZIEŃ SPOTKANIA.

Ostatni dzień spotkania był poświęcony projektom realizowanym w szkołach partnerskich.

Nauczyciele z Hiszpanii opowiedzieli o dwóch projektach: "CACE PROJEKT” i "PLAY BEACK”.

"CACE PROJEKT” jest realizowany w celu zapobiegania porażkom szkolnym uczniów. Biorą w nim udział wszyscy uczniowie w szkole, rodzice i nauczyciele. Jest realizowany w czasie pozalekcyjnym i obejmuje następujące obszary; rodzina, szkoła, czas wolny, zdrowie, rozwój osobisty i życie w społeczeństwie. Działania w ramach „PLAY BEACK”, jest to przygotowywanie przedstawień muzycznych np. „Alladyn”, „Mery Popins”, „Hercules”. Obecnie z powodów pandemii zajęcia taneczne odbywają się na dziedzińcu szkoły i są nagrywane dronem.

Szkoła z Gaggio Montano pokazała jaką niespodziankę przygotowali nauczyciele na pierwszy dzień szkoły. Była to niespodzianka dla dzieci, które wracały do szkoły po 7 miesiącach przerwy związanej z zamknięciem szkół przez pandemię. Na boisku przygotowano balony, do których dzieci przywiązywały swoje marzenia, a nauczyciele witali uczniów w „nowej szkole” czyli w szkole z zasadami bezpieczeństwa pandemicznego.

Szkoła polska przedstawiła dwa projekty; „MAM TALENT” i „TALENTY I ZAINTERESOWANIA NAUCZYCIELI”. Pierwszy projekt był podsumowaniem konkursu „MÓJ TALENT – MOJE HOBBY”, w którym uczniowie przedstawiali swoje talenty i zainteresowania. Bardzo ciekawa była także prezentacja dotycząca nauczycieli. Okazało się, że nasi belfrzy mają wszechstronne zainteresowania i hobby, od wycieczek i podróży i… latania.

!!!  Dziękujemy nauczycielom i uczniom z Puartollano
za bardzo ciekawe spotkanie, inspirujące prezentacje i wspaniałą serdeczną atmosferą  !!!

!!!  Do zobaczenia już wkrótce w Mazara del Valo  !!!

 

Czwartek  22.04.2021  ||    Dodała Dorota A.

 
 

101 | INTERESUJĄCE FAKTY WOKÓŁ NAS - test dla szkół partnerskich...

20.04.2021 - DRUGI DZIEŃ SPOTKANIA.

Drugi dzień spotkania odbywał się przed południem, ponieważ brali w nim udział uczniowie.

Szkoła hiszpańska przygotowała TEST, który rozwiązywali uczniowie włoscy ze szkoły w Gaggio Montano. Test był w j. angielskim i dotyczył „Intersujących faktów wokół nas”. Oczywiście test rozwiązywali również chętni nauczyciele, świetnie się przy tym bawiąc.

Następnie dzieci przedstawiały legendy ze swoich krajów.

Hiszpania zaprezentowała legendę o „Meczecie w Cordobie”, która związana jest z historią miłosną, między chrześcijaninem, a muzułmanką.

Dzieci ze szkoły W Gaggio Montano opowiedziały historię powstania symbolu swojej szkoły, a uczniowie ze szkoły na Sycylii legendę miłości mauretańskiego marynarza i pięknej Sycylijki, która zakończyła się tragicznie. Pamiątką tych wydarzeń są głowy zakochanych wystawiane na balkonach do dnia dzisiejszego. Później dzieci z Mazara del Vallo zaśpiewały hymn swojego miasta.

Na zakończenie legendę o „Lechu, Czechu i Rusie” przeczytała uczennica z naszej szkoły.

 

Środa  21.04.2021  ||    Dodała Dorota A.

 
 
 

 

 

 


wszelkie prawa zastrzeżone © sp6.sanok 2019

Dostępność
Kontrast
Powiększ czcionkę
Pomniejsz czcionkę