Brytyjski kolarz szosowy i torowy
Mark Cavendish powiedział kiedyś: "To bez znaczenia
czy świeci słońce, czy pada deszcz. Gdy jadę na rowerze jestem
najszczęśliwszym człowiekiem na świecie”...
Klasa 2b przez 2 miesiące
(27.03-31.05.2021 r.) brała udział w niecodziennym
przedsięwzięciu. W ramach promocji ruchu na świeżym
powietrzu oraz zdrowego trybu życia, wychowaczyni
klasy pani Sabina Kurasik zachęciła uczniów do podjęcia
WYZWANIA ROWEROWEGO. Polegało ono na tym, iż uczniowie
po lekcjach, w ramach wolnego czasu, jeżdżą na rowerze,
kolekcjonując kilometry w specjalnej aplikacji, robiąc zdjęcia
okolic, budynków, pięknych krajobrazów, których w naszych
rejonach mamy wiele. Zdjęcia te uczniowie za każdym razem
wysyłali wychowawczyni klasy. Co tydzień pani Sabina robiła
podsumowanie pokazujące kto i ile kilometrów wyjeździł, co
mobilizowało uczniów do dalszej zdrowej rywalizacji. Uczniowie
nie tylko kolekcjonowali kilometry, ale również wspomnienia i
doświadczenia niejednokrotnie poznając nowe miejsca, ich
historię, przyrodę wokoło.
Niezmiernie cieszy fakt, iż dwie
osoby dzięki temu wyzwaniu nauczyło się jeździć na rowerze.
Wychowawczyni klasy, która tworzy jej część, wzięła udział w
tym przedsięwzięciu, (poza konkursem) wspólnie
kolekcjonując z dziećmi kilometry. Należy również
wspomnieć, iż często dzieci organizowały się tak, aby móc
jeździć razem, pod opieką danego rodzica, co wzmacniało więzi,
integrowało. Bardzo fajnie, że często całe rodziny angażowały
się w to przedsięwzięcie, wspólnie i aktywnie spędzając czas.
Zdarzyło się również pojechać
wspólnie z wychowawczynią klasy na krótką przejażdżkę. Naszym
celem było wirtualne dojechanie nad Morze Bałtyckie, a
później powrót do Sanoka. Co jakiś czas w klasie
wyciągaliśmy mapę i z podsumowanymi kilometrami, które
wspólnie nazbieraliśmy, patrzyliśmy gdzie aktualnie
dojechaliśmy. Cel udało nam się osiągnąć, ponieważ jako
klasa uzbieraliśmy w sumie 1.778 km. Przy okazji ruchu na
świeżym powietrzu, zarażenia dzieci pasją do roweru i
wrażliwości na piękno przyrody wokół nas, była to świetna
okazja do pracy z mapą i poznania wielu miast Polski oraz ich
położenia.
Promując „MAŁA OJCZYZNĘ” –
Sanok i okolice – nasze zmagania wykonaliśmy, między
innymi, dla projektu Programu Erasmus+ "Pokażę ci moją
ojczyznę”, który był sponsorem nagród dla dzieci. Nagrody
zostały zakupione w sklepie rowerowym Roweromania w Sanoku
(bidony, liczniki na rower), uczniowie również otrzymali
dyplomy oraz medale.
Na 15 uczniów klasy, 11 dzieci
wzięło udział. Tak przedstawiają się wyniki uczniów klasy
2b:
1 miejsce – Wiktor Gac z
wynikiem 509,1 km
2 miejsce – Kacper Wanielista z wynikiem 176,4 km
3 miejsce – Amelia Domaradzka z wynikiem 146,7 km
4 miejsce – Jakub Gurgacz z wynikiem 108,9 km
5 miejsce – Julia Gurgacz z wynikiem 67,9 km
6 miejsce – Amelia Wojdyła z wynikiem 65,2 km
7 miejsce – Kacper Flur z wynikiem 64,7 km
8 miejsce – Lena Kraczkowska z wynikiem 61,5 km
9 miejsce – Nikola Sowiecka z wynikiem 43,4 km
10 miejsce – Konstancja Kruszyńska z wynikiem 31,6 km
11 miejsce – Michał Zubik z wynikiem 7,8 km
Poza konkursem (sprawa
oczywista), wychowawczyni klasy, p. Sabina Kurasik
uzbierała 494,8 km.
Zaczęte cytatem kolarza,
zakończone przesłaniem naukowca Alberta Einsteina, a
mianowicie: "Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać
równowagę musisz się poruszać naprzód”...
!!! Zapraszamy
do pooglądania filmiku z naszych wypraw rowerowych,
wysiłku, który został włożony w realizację tego
przedsięwzięcia przez dzieci i wychowawczynię klasy !!!
109 | Wizyta w SKANSENIE -
Jeden Bóg, Trzy Religie...
W poniedziałek po zmaganiach egzaminacyjnych i reżimie
covidowym klasa 8 w ramach projektu Erasmus+
„Poznaję Świat poznaję siebie” udała sie na wycieczkę do
sanockiego Skansenu na warsztaty „Jeden Bóg trzy religie”
kończącą projekt „Pokażę ci moją ojczyznę”.
Pogoda atmosferyczna oraz ducha dopisały a najistotniejszą
rzeczą okazał się fakt, że znowu wspólnie mogliśmy spędzić
czas, ucząc sie przy okazji na wolnym powietrzu. Przewodnik
czyli pan Marcin odkrył tajniki życi w dawnym Sanoku
przypominając, że w naszym mieście żyli Polacy, Żydzi i Rusacy,
czyli dzisiejsi Ukraińcy.
Jako pierwsi w Skansenie odwiedzilismy niewyremontowaną do
końca Synagogę żydowską. Posłuchaliśmy w niej o
żydowkich świetach i zwyczajach. Byliśmy też w domu
żydowskim, gdzie oprowadzał nas sanocki Żyd pan Marek.
Nastepnie odwiedzilismy cerkiew, gdzie dowiedzieliśmy
sie oróżnicach pomiędzy cerkwiami
grekokatolickimi i prawosławnymi. Ostatnim miejscem była
wizyta w rzymskokatolickim kościele pod wezwaniem
św. Mikołaja z najstarszymi działającymi organami.
Podsumowaliśmy w nim również wszystkie religie i wspólne
cechy dla wszystkich.
Przez tyle już lat ludzie różnych narodowości i wyznań
mieszkali koło siebie wychowując dzieci, pracując i czerpiąc
ze wspólnych tradycji.
Szacunek i tolerancja to bardzo ważne cechy, które
muszą nam towarzyszyć od najmłodszych lat w codziennym życiu.
Warsztaty i wycieczkę przygotowały pani Zdzisława
Janowska oraz pani Gertruda
Lubieniecka Jakiel.
108 | Spotkanie online w Mazara del
Vallo - dzień 3...
Trzeci dzień spotkania należał do dzieci. Wspólnie
połączyli się online uczniowie ze wszystkich szkół
partnerskich. Witali się i bardzo serdecznie do siebie
machali. Tematem przewodnim spotkania było poznanie naszych
miast.
Jako pierwsi zaprezentowali się uczniowie z Mazara del
Vallo, którzy przedstawili muzeum swojego miasta i jego
najbardziej okazały eksponat – rzeźbę tańczącego Satyra,
którą wyłowiono z morza. Statuę udostępniono dla
zwiedzających w 2005 r., wcześniej była restaurowana w Rzymie.
Znalezisko było przypadkowe i miało 2 etapy. Na wiosnę 1997 r.
znaleziono lewą nogę, a mniej więcej po roku 4 marca 1998 r.
wyłowiono tułów zgłową. Posąg jest
datowany na okres IV – II w. p.n.e. i jest bardzo znanym
eksponatem muzealnym wypożyczanym na wystawy do wielu muzeów wEuropie.
Następnie głos zabrali uczniowie z Hiszpanii, którzy
przedstawili atrakcje turystyczne swojego miasta Puertollano.
A są to:
---
pomnik górnika w czasie pracy, wykonany z brązu,
wykonany w 1983 r.,
--- Fontanna Agria, naturalna fontanna z wodami
leczniczymi odkryta w 1575 r. Woda wypływająca z tego Źródełka
jest kwaśna ponieważ zawiera dużo żelaza.
---
muzeum Mining, lokalne muzeum upamiętniające istnienie
kopalni w mieście.
Uczniowie szkoły z Gaggio Montano zaprezentowali efekty
realizowanego projektu „Jestem Ziemią”. Uczniowie
opowiadali o swoich pracach.
Potem przyszedł czas na Francję. Uczniowie z Milizac
zaśpiewali dla nas piosenkę o równości, szacunku i o
wartościach, które są ważne wrelacjach
z innymi ludźmi.
Na zakończenie wystąpili uczniowie klasy 7a z naszej
szkoły. Przedstawili się i opowiedzieli o swoich
zainteresowaniach. Następnie pokazaliśmy wszystkim film o
naszym mieście, na podstawie którego został ułożony
test w aplikacji KAHOOT. Test rozwiązywali wszyscy
uczestnicy spotkania, awygrała
szkoła z Gaggio Montano.Gratulacje.
Piątek
28.05.2021
||
Dodała Irena B.
107 | Spotkanie online w Mazara del
Vallo - dzień 2...
Drugi dzień spotkania również obfitował w wiele ciekawych
projektów i relacji z ich realizacji.
Szkoła w Mazara del Vallo przedstawiła sposób ewaluacji,
czyli oceniania pracy szkoły i uczniów we Włoszech.
Diagnoza jest przeprowadzana 2 razy w roku, po każdym
półroczu pracy, i jest opisywana w 10 punktowej skali.
We Włoszech podobnie jak w Polsce, występują oceny od 1-6,
oraz ocena opisowa. Do oceny stosowana jest również 4
stopniowa skala opisująca poziom opanowania materiału. Są to
stopnie; zaawansowany, średnio zaawansowany, podstawowy i
mniej niż podstawowy. Według tej skali opisuje się
realizację programu z danego przedmiotu oraz poziom danego
ucznia. Ocenie podlega również zachowanie uczniów. Egzaminy w
szkołach włoskich, są po 2 i 5 klasie szkoły podstawowej. We
Włoszech system szkolny funkcjonuje podobnie jak w Polsce. Do
3 roku życia jest żłobek, od 3-6 lat przedszkole, a w wieku 6
lat rozpoczyna się nauka obowiązkowa czyli szkoła podstawowa.
W wieku 11 – 14 lat uczniowie uczęszczają do szkoły
średniej I stopnia, a później do szkoły średniej (liceum,
technikum) aż do 19 roku życia. Nauka obowiązkowa jest od 6
do 16 lat. Szkoły tworzą zespoły, które najczęściej
obejmują przedszkole, szkołę podstawową i szkołę średnią I
stopnia.
Po zapoznaniu się z system ewaluacji w szkole włoskiej,
poznaliśmy kolejne projekty aktywnej nauki w szkole na
Sycylii:
---
obchody święta Ziemi w klasach przedszkolnych i
szkolnych,
---prace plastyczne i techniczne realizowane z różnych okazji
( Wielkanoc, święto niepodległości, laurki, pory roku,
konstytucja, Dante Alighieri…). Najciekawszy był projekt
„Prace mistrzów”, w którym dzieci tworząc własne prace
naśladowały mistrzów malarstwa.
--- zajęcia sportowe.
Kolejne prezentacje przedstawiła francuska szkoła z Milizac.
Były to:
---
spacer po szkole, prezentacja zdjęć szkoły wykonanych
przez uczniów,
---„Blu bot project”. Projekt przygotowała klasa 5 dla
młodszych uczniów. Wybrano 4 książki, które należało
przeczytać i na podstawie ich treści wykonać prace plastyczne
lub gry. Najmłodsi przygotowali rysunki, które prezentowali w
formie filmików (z powodu pandemii). Starsi uczniowie wykonali
plansze do gry zgodne z treścią poszczególnych książek. Po
tych planszach przesuwały się (zgodnie zchronologią
wydarzeń) blu boty. Czyli roboty wykonane przez uczniów,
sterowane przyciskami. Taka gra była bardzo ciekawa iinspirująca.
Na zakończenie wszystkich prezentacji obejrzeliśmy
wirtualny spacer po mieście Mazara del Vallo.
Czwartek
27.05.2021
||
Dodała Irena B.
106 | Spotkanie online w Mazara del
Vallo - dzień 1...
Po woli docieramy do celu naszej wspaniałej przygody -
projektu Erasmus Plus. W dniach 25 – 27.05.2021 r.
odbędzie się spotkanie online wszystkich szkół biorących
udział w projekcie. Organizatorem jest szkoła z
Sycylii, z miejscowości Mazara del Vallo. Będzie to
już nasze ostatnie oficjalne spotkanie.
Spotkanie rozpoczęło się od serdecznego przywitania wszystkich
uczestników, po którym szkoła z Mazary pokazała kilka
prezentacji i filmów dotyczących ich szkoły, patrona,
aktywnych metod pracy i aktywności uczniów. Nasza szkoła
zaprezentowała szeroki wachlarz zajęć świetlicowych.
Jako pierwszy pooglądaliśmy film prezentujący szkołę w Mazara
del Vallo, jako szkołę pięknie wyposażoną (zdjęcia
budynku i murali ściennych wewnątrz szkoły), aktywną
(zdjęcia z zajęć sportowych), operatywną (doskonale
wyposażoną i realizującą wiele projektów), multimedialną
(korzystającą z najnowocześniejszych pomocy dydaktycznych), i
respektującą zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,
szczególnie w dobie pandemii.
Symbolem szkoły jest samolot, dwupłatowiec z czasów I
wojny światowej, jest to odniesienie do patrona szkoły,
ale przede wszystkim symbol, tego, że uczniowie mogą wznosić
się na wyżyny swoich możliwości. Mogą latać jak lotnicy i
rozwijać się.
Patronem szkoły jest lotnik włoski Giuseppe Grassa.
Urodził się w Mazara del Vallo, w 1891 r. a zginął w
katastrofie lotniczej, w czasie rajdu lotniczego Rzym – Tokio
w 1920 r. Przelot przez połowę globu na wschód był
demonstracją udanej odbudowy włoskiego przemysłu lotniczego,
który w tym zakresie wyróżniał się w latach dwudziestych XX
wieku.
W zeszłym roku obchodzono 100 rocznicę tragicznej śmierci
patrona szkoły, każda klasa przygotowała liczne prace
plastyczne dotyczące Giuseppe Grassa, jego samolotu, czy też
trasy rajdu, a którym wziął udział. Filmiki z tych działań
zaprezentowano na spotkaniu Erasmus Plus.
Kolejne prezentacje dotyczyły aktywnych metod pracy:
--- „Od ziarenka do rośliny”, eksperymenty przyrodnicze
( fasola), obserwacja przyrody w plenerze, rysowanie
zaobserwowanych ciekawostek (liści, drzew, krzewów),
----
wykonanie samolotu na zajęciach technicznych, duży
stelaż metalowy uczniowie oklejali papierem, po wyschnięciu
konstrukcję malowano,
----
„Gramatyka bez nudy”, pokazanie graficznego rozbioru
zdania w gramatyce włoskiej
----
„Gramy w matematykę”, zaprezentowanie kilku metod
aktywnej nauki matematyki.
Na zakończenie spotkania nasza szkoła przedstawiła prezentację
na temat zajęć świetlicowych realizowanych w naszej szkole.
Środa
26.05.2021
||
Dodała Irena B.
105 | "MAM TALENT" -
opowiadają uczniowie klasy 7a...
102 | PROJEKTY REALIZOWANE W
SZKOŁACH PARTNERSKICH...
21.04.2021 - TRZECI DZIEŃ SPOTKANIA.
Ostatni dzień spotkania był poświęcony projektom
realizowanym w szkołach partnerskich.
Nauczyciele z Hiszpanii opowiedzieli o dwóch projektach: "CACE
PROJEKT” i "PLAY BEACK”.
"CACE PROJEKT” jest realizowany w celu zapobiegania
porażkom szkolnym uczniów. Biorą w nim udział wszyscy
uczniowie w szkole, rodzice i nauczyciele. Jest realizowany w
czasie pozalekcyjnym i obejmuje następujące obszary;
rodzina, szkoła, czas wolny, zdrowie, rozwój osobisty i życie
w społeczeństwie. Działania w ramach „PLAY BEACK”,
jest to przygotowywanie przedstawień muzycznych np. „Alladyn”,
„Mery Popins”, „Hercules”. Obecnie z powodów pandemii
zajęcia taneczne odbywają się na dziedzińcu szkoły i są
nagrywane dronem.
Szkoła z Gaggio Montano pokazała jaką niespodziankę
przygotowali nauczyciele na pierwszy dzień szkoły. Była to
niespodzianka dla dzieci, które wracały do szkoły po 7
miesiącach przerwy związanej z zamknięciem szkół przez
pandemię. Na boisku przygotowano balony, do których dzieci
przywiązywały swoje marzenia, a nauczyciele witali uczniów
w „nowej szkole” czyli w szkole z zasadami bezpieczeństwa
pandemicznego.
Szkoła polska przedstawiła dwa projekty; „MAM TALENT” i
„TALENTY I ZAINTERESOWANIA NAUCZYCIELI”. Pierwszy projekt
był podsumowaniem konkursu „MÓJ TALENT – MOJE HOBBY”, w
którym uczniowie przedstawiali swoje talenty i
zainteresowania. Bardzo ciekawa była także prezentacja
dotycząca nauczycieli. Okazało się, że nasi belfrzy mają
wszechstronne zainteresowania i hobby, od wycieczek i
podróży i… latania.
!!! Dziękujemy nauczycielom i
uczniom z Puartollano
za bardzo ciekawe spotkanie, inspirujące prezentacje i
wspaniałą serdeczną atmosferą !!!
!!! Do zobaczenia już wkrótce w
Mazara del Valo !!!
Czwartek
22.04.2021
||
Dodała Dorota A.
101 | INTERESUJĄCE FAKTY
WOKÓŁ NAS - test dla szkół partnerskich...
20.04.2021 - DRUGI DZIEŃ SPOTKANIA.
Drugi dzień spotkania odbywał się przed południem,
ponieważ brali w nim udział uczniowie.
Szkoła hiszpańska przygotowała TEST, który rozwiązywali
uczniowie włoscy ze szkoły w Gaggio Montano. Test był
w j. angielskim i dotyczył „Intersujących faktów wokół
nas”. Oczywiście test rozwiązywali również chętni
nauczyciele, świetnie się przy tym bawiąc.
Następnie dzieci przedstawiały legendy ze swoich krajów.
Hiszpania zaprezentowała legendę o „Meczecie w Cordobie”,
która związana jest z historią miłosną, między
chrześcijaninem, a muzułmanką.
Dzieci ze szkoły W Gaggio Montano opowiedziały historię
powstania symbolu swojej szkoły, a uczniowie ze szkoły na
Sycylii legendę miłości mauretańskiego marynarza i pięknej
Sycylijki, która zakończyła się tragicznie. Pamiątką tych
wydarzeń są głowy zakochanych wystawiane na balkonach do dnia
dzisiejszego. Później dzieci z Mazara del Vallo zaśpiewały
hymn swojego miasta.
Na zakończenie legendę o „Lechu, Czechu i Rusie”
przeczytała uczennica z naszej szkoły.