100 | Spotkanie w szkole
Puartollano (Hiszpania)...
19.04.2021 - PIERWSZY DZIEŃ SPOTKANIA.
W kwietniu 2021 r. odbyło się już trzecie spotkanie szkół
partnerskich w ramach Programu Erasmus+ „Poznaję świat –
poznaję siebie”.
Ze względu na pandemię było możliwe spotkanie
jedynie w wersji online. Tym razem gospodarzem była szkoła
hiszpańska z Puertollano. Jest to szkoła katolicka,
salezjańska im. św. Jana Bosco. W spotkaniu uczestniczyło
wyjątkowo dużo osób, nauczycieli i dzieci. Okazuje się, że wHiszpanii, Francji i we Włoszech uczniowie szkół podstawowych
chodzą do szkoły, oczywiście w bezwzględnym rygorze
sanitarnym. Szkoła hiszpańska przedstawiła swoją placówkę i
zaprezentowała ciekawe metody nauczania. Przygotowała również
bardzo interesujące zajęcia dla uczniów. Jednym tematów
spotkania była prezentacja legend związanych z
poszczególnymi krajami.
Spotkanie odbyło się popołudniu i wzięło w nim udział 21
nauczycieli ze wszystkich szkół partnerskich. Szkoła
hiszpańska przywitała się izaprezentowała
LIPDUB (krótki, szybki film) przedstawiający ich placówkę.
Następnym punktem była prezentacja w j. angielskim,
którą omawiali uczniowie. Było to przedstawienie Hiszpanii
jako kraju (geografia, kultura, historia, kuchnia i sztuka),
regionu gdzie znajduje się ich miasto (Castillo – la Mancha),
znanych osób z okolicy oraz ich miasta i szkoły. Na terenie
placówki znajdują się oprócz sal lekcyjnych: kaplica, aula,
boiska i duży dziedziniec.
Bardzo ciekawym punktem spotkania było przedstawienie metod
pracy w szkole.
Pani Cristina Garcia przedstawiła formy pracy i plan
dnia. Każdy dzień szkolny zaczyna się modlitwą w
kaplicy i krótkimi zajęciami, które dotyczą jednego tematu, 3
razy w tygodniu jest Msza św. Na filmiku przedstawiającym
aktywne działanie uczniów zaprezentowano przedstawienie,
tańce, gimnastykę, wykonywanie prac plastycznych oraz gry
dydaktyczne. Dzień patrona w szkole w Puertollano
obchodzony jest na wesoło. Po uroczystej mszy i procesji
odbywały się gry i zabawy sportowe na placu szkoły.
Nauczyciele z Hiszpanii przedstawili także filmiki ukazujące
inne szkolne uroczystości np. „Dzień dziadków”, „Święta
książki”. To ostatnie, wyjątkowe święto podzielone było na
grupy wiekowe. Dzieci przedszkolne przedstawiały postacie z
ulubionych bajek, dzieci starsze postacie zkomiksów.
Przebierali się, rysowali ulubione postacie, wybierali
najlepszą z przeczytanych książek do której robiono okładki.
Kolejnymi metodami pracy, które poznaliśmy były:
--- PLICERSCARD: metoda rozwiązywania testów przy
wykorzystaniu kodowania. Jednocześnie może wziąć w niej udział
40 osób. Uczniowie dostają kartę na której jest zakodowana
odpowiedź, pytania wyświetlane są na tablicy, uczniowie
odpowiadaj pokazując we właściwy sposób otrzymany kod,
wybierają odpowiedź a, b, lub c, kiedy kartki uczniów są
podniesione, nauczyciel skanuje odpowiedzi i widzi na
telefonie czy są właściwe czy nie. Dla uczniów jest to świetna
zabawa i jednocześnie nauka.
--- OGRÓDEK SZKOLNY: założenie w szkole ogródka
kwiatowego czyli nauka poprzez obserwację i eksperyment.
Najpierw przygotowano „rabatki”, czyli pomalowano stare opony,
palety oraz plastikowe butelki, do których później dzieci
wsypały ziemię i posiały nasiona roślin. Tak przygotowane
kwietniki ozdobiły dziedziniec szkoły.
Tradycją naszej szkoły jest
organizowany wiosną POKAZU TALENTÓW. W tym roku odbyła się w
ramach realizowanego przez szkołę Programu ERASMUS+ "Poznaję
świat - poznaję siebie".
Ze względu na sytuację epidemiczną
tegoroczny pokaz miał inną formę. Uczniowie zaprezentowali swoje
pasje, zainteresowania, umiejętności w formie filmów i prezentacji.
!!! Wszyscy
uczestnicy Pokazu Talentów, którzy pochwalili się swoimi
osiągnięciami, talentami i sukcesami
otrzymają nagrody ufundowane z Programu ERASMUS+.
Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się po zakończeniu nauki zdalnej
i powrocie do szkoły !!!
97 | LAPBOOKI pod hasłem
"Każdy wiadomości szuka jak wygląda życie Anaruka"...
Biblioteka Szkolna we współpracy z wychowawcą klasy 3 p.
Mariolą Bodnar zorganizowała Klasowy Konkurs na LAPBOOKA,
opartego na treści lektury pt.: „Anaruk chłopiec z Grenlandii”,
Czesława Centkiewicza, pod hasłem:
„Każdy wiadomości szuka - jak wygląda życie Anaruka!”
Zadaniem uczniów z
klasy 3 było udzielenie odpowiedzi na pytania:
--- Kim jest Anaruk?
--- Jak żyją mieszkańcy Grenlandii?
--- W jaki sposób zdobywają pożywienie?
--- Jakie zwierzęta zamieszkują strefy arktyczne?
Uczniowie postarali się odpowiedzieć na powyższe pytania, tworząc
lapbooki na podstawie lektury. Wywiązali się z tego zadania
rewelacyjnie. Wykazali się pomysłowością, prace były estetyczne,
barwne, ozdobione własnoręcznymi rysunkami. Za pomocą fotografii,
barwnej ilustracji, krótkich wiadomości tekstowych, z zastosowaniem
przeróżnych materiałów, stworzyli bank ciekawych informacji o życiu
bohatera książki na arktycznej Grenlandii. Lapbooki zawierały
ponadto ciekawe quizy, zagadki, puzzle, umożliwiające utrwalenie
wiedzy, lub jej zdobycie.
Prace będą w przyszłości służyć jako zachęta dla młodszych uczniów
do sięgnięcia po lekturę, lub stworzą możliwość utrwalenia jej
treści w ciekawy iatrakcyjny sposób.
Wszystkie prace zostały nagrodzone atrakcyjnymi książeczkami.
Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy dyplom. Lapbooki odznaczające
się szczególnymi walorami estetycznymi lub zawartością edukacyjną,
zostały wyróżnione.
Autorzy wyróżnionych prac, to: Julia Struś, Gabriela Kopiec,
Mateusz Wisłocki, Maja Serwa, Maja Michniak.
Nagrody za udział otrzymali: Nikodem Bat, Sandra Szczepańska,
Witold Michniowski, Filip Brejta, Milena Pierz.
Nagrody i dyplomy zostały uroczyście wręczone w obecności p.
dyrektor Barbary Zdybek, wychowawcy klasy p. Marioli
Bodnar i nauczyciela bibliotekarza p. Renaty Handermander.
Zakup nagród został sfinansowany ze środków programu ERASMUS+.
!!! Gratulujemy autorom prac pomysłowości !!!
Serdecznie dziękujemy pani wicedyrektor Irenie Bojarskiej za
pomoc w organizacji konkursu.
91 | LAS W SŁOIKU - projekt
edukacyjny w klasie 2b...
Większość z nas lubi zapach lasu zwłaszcza wiosną,
kiedy to przyroda budzi się na nowo do życia.
Dlatego też w ramach omawianego aktualnie wiosennego kręgu
tematycznego, klasa 2b, wraz z wychowawczynią p.
Sabiną Kurasik, postanowiła zamknąć wiosnę w słoiku.
Tak, dosłownie!
Las w słoiku to samowystarczalny ekosystem. Dzięki
zamkniętemu obiegowi gazów, wody i składników mineralnych las
rośnie. Dzieci będą miały okazję obserwować w swoich domach
rosnący lasek, czuć jego zapach oraz przede wszystkim o niego
odpowiednio dbać i wyciągać wnioski.
Celem zajęć było zbudowanie bliskiej relacji uczniów z
przyrodą, rozwijanie zainteresowania przyrodą poprzez
fizyczny z nią kontakt, kształtowanie postaw
proekologicznych, poznanie struktury i funkcjonowania
ekosystemu leśnego, zapoznanie z obiegiem wody w
przyrodzie, szacunku do przyrody.
Dzieci stworzyły indywidualnie przepiękne wiosenne lasy w
słojach, z których były bardzo dumne. Na pewno będą zdobić
wnętrza ich pokojów roznosząc świeży wiosenny zapach wokoło.
!!! Zapraszamy do pooglądania relacji z tychże zajęć
!!!