Na
początku grudnia w naszej szkole odbyły się warsztaty
rękodzielnicze z MAKRAMY, w ramach projektu ERASMUS+ "Poznaję
Świat - Poznaję Siebie". W zajęciach brały udział uczennice
klas 5a i 5b.
Makrama to technika plecenia sznurków. Za pomocą kilku
węzłów i wyobraźni można wyczarować piękną ozdobę.
Dziewczynki poznały podstawowe węzły niezbędne do wykonania makramy.
Każda z uczestniczek stworzyła w ciągu dwóch godzin makramę
ścienną. Tak jak każda ręczna robota, tak i technika wiązania
węzłów wymaga cierpliwości i dokładności. Tej niezwykłej
techniki uczniowie uczyli się pod nadzorem p. Joanny Dyląg i
p. Edyty Podstawskiej.
Poprzez warsztaty chcemy zaszczepić zamiłowanie do twórczości oraz
rozwijać talenty i kreatywne myślenie wśród uczniów.
Sobota 14.12.2019
||
Dodała Edyta P.
9 |
"HISTORIA W LEGENDACH UKRYTA" - PROJEKT ŚWIETLICZAKÓW...
W listopadzie ŚWIETLICZAKI ze wszystkich grup poznały
legendy dotyczące SanOka i okolic angażując się tym
samym w realizację projektu „Historia w legendach ukryta”
z programu ERASMUS+.
Uczniowie poznali historię "Złego Biesa i jego Czadów"
oraz "Dzielnego Sana". Usłyszeli opowieść o królowej
Bonie i cudownej wodzie zSanoka, a
także dowiedzieli się jak powstało miasto Lesko i skąd
pochodzi jego nazwa.
W trakcie zajęć powstały przepiękne prace plastyczne
ilustrujące poznane legendy.
Na zakończenie i podsumowanie projektu ŚWIETLICZAKI z pomocą
wychowawców zorganizowali w świetlicy studio fotograficzne.
Były przebieranki ipozowanie do zdjęć.
Celem całej zabawy było stworzenie zdjęć ilustrujących poznane
legendy bieszczadzkie: „Legenda o cudownej wodzie zSanoka”,
„Bies, Czady i San” oraz „Bal duchów”.
Fotografie zostały dołączone do prezentacji podsumowującej
świetlicowy projekt
„Historia w legendach ukryta” z programu ERASMUS+.
Poniedziałek 25.11.2019
||
Dodała Ewa M.
8 |
PROJEKT NA LOGO – KNOW THE WORLD KNOW YOURSELF...
W związku z projektem Erasmus+ ”Poznaje świat poznaje siebie”
w naszej szkole został przeprowadzony Konkurs Plastyczny na
LOGO projektu.
Uczniowie przygotowywali prace, które zostały
ocenione przez jury konkursowe.
Pierwsze miejsce, a zarazem
udział w Międzynarodowym Glosowaniu Internetowym zajęła praca
Gabrieli Pastuszak.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za pomysły, a zwyciężczyni
gratulujemy i życzymy sukcesu w kolejnym etapie konkursu.
Piątek 22.11.2019
||
Dodały Irena B. i Gertruda L. J.
7 |
KLUB
KORESPONDENCYJNY PEN PAL (POLSKA - FRANCJA - HISZPANIA)...
Jednym z działań, które zostaną przeprowadzone w
ramach projektu „Poznaję świat - poznaję siebie” jest
wymiana listów między trzema różnymi szkołami należącymi do
trzech różnych krajów. Ta forma aktywność ma znaczącą
liczbę korzyści dla studentów:
- dzielenie się wiedzą, kulturą i wartościami.
- rozwijanie umiejętności pisania.
- odkrywanie innych stylów życia na przykładzie krajów
partnerskich.
- rozwijanie poczucia przynależności.
- rozwijanie umiejętności uczenia się.
Hiszpańscy uczniowie są bardzo zmotywowani i bardzo wdzięczni
za prezenty, które otrzymali od polskiej szkoły.
Sobota 16.11.2019
||
Dodała Gertruda L. J.
6 |
Czwarty dzień wizyty - KLUB KORESPONDENCYJNY...
Czwarty dzień wizyty dla gości był ostatnim dniem pobytu w
Sanoku.
Przedstawiciele ze szkół włoskich wczesnym rankiem
opuścili Sanok, a zaplanowany na popołudnie wyjazd
przedstawicieli z Francji i Hiszpanii pozwolił na jeszcze
jeden dzień tym razem już nieoficjalnej wizyty w murach naszej
szkoły.
W związku z faktem, iż Klub Korespondencyjny
rozpoczął swoją prace, a opiekunka francuskich uczniów p. Christelle odwiedziła nasza szkołę w związku z
programem
Erasmus+ mogła osobiście spotkać się z uczniami klasy 5a, 6b i
7, którzy to prężnie działają w Klubie. Spotkaniu
przyglądali
się p. Jose i p. Luzma z Hiszpanii, którzy z wielkim
entuzjazmem przyłączyli się do Klubu Korespondencyjnego i
rozpoczęli współpracę polsko-francusko-hiszpańską.
Inicjatorem wydarzenia była pani Gertruda Lubieniecka Jakiel
oraz pani Agnieszka Mandzelowska.
Po krótkiej prezentacji
gości, uczniowie zadawali pytania w j. angielskim o szkołach
we Francji i Hiszpanii. Nasi goście byli zachwyceni otwartością
i zainteresowaniem uczniów. Uczniowie z Francji podali
specjalne ciastka w pudełku z Bretanii, czyli regionu
francuskiego, zktórego pochodzą, a my na ręce pani
nauczycielki podaliśmy POLSKIE KRÓWKI i PTASIE MLECZKO dla
przyjaciół z Klubu. Podaliśmy również napisane listy.
Kolejnym punktem wizyty były odwiedziny w Szkolnej Harcówce
oraz rozmowa z druhną Marylą Kurkarewicz. Okazało się, że
w
szkole hiszpańskiej i francuskiej również działają drużyny
skautowe, a Robert Baden-Powell – Naczelny Skaut Świata
to
znana postać dla wszystkich związanych ze skautingiem i harcerstwem,
niezależnie z jakiego państwa pochodzą.
Tym miłym akcentem pożegnaliśmy naszych gości i czekamy na
kolejne wizyty oraz listy i kartki pocztowe.
Środa 13.11.2019
||
Dodała Gertruda L. J.
5 |
Trzeci dzień wizyty gości z
Hiszpanii, Francji i Włoch...
Trzeci dzień wizyty w szkole polskiej rozpoczął się od
spotkania zespołu projektowego, w czasie którego omówione
zostały zasady wizyty w szkole francuskiej, oraz sposoby
komunikowania się partnerów między spotkaniami.
Następnie nauczyciele
szkół partnerskich uczestniczyli w lekcji prowadzonej przez
panią Sabinę Kurasik w klasie 1a oraz zajęciach
robotyki prowadzonych przez pana Wacława Bojarskiego w klasie
5a.
Po lekcjach, na sali
gimnastycznej odbył się konkurs z okazji Dnia Języków
Obcych, zorganizowany przez panie Ewelinę Krawiec i
Karolinę Serafin Reprezentacje klas 5-8 brały udział w
quizie ze znajomości języków i kultury krajów europejskich.
Uczniowie zaprezentowali również ciekawy program
artystyczny w różnych językach: angielskim, włoskim i
francuskim. Przedstawiono także krótki spektakl
teatralny w języku angielskim opowiadający legendę o smoku
wawelskim. Wstępy uczniów przygotowały panie Renata
Handermander, Agnieszka Mandzelowska oraz Gertruda
Lubieniecka-Jakiel.
Po zakończonych zajęciach
w szkole nauczyciele mieli możliwość zwiedzenia Muzeum
Historycznego w Sanoku.
Wtorek 12.11.2019
||
Dodała Marzena S.
4 |
Drugi dzień wizyty gości z
Hiszpanii, Francji i Włoch...
Kolejny dzień wizyty rozpoczął się od spotkania zespołu
projektowego w czasie którego, omawiano zasady realizacji
zadań przewidzianych na rok szkolny 2019/ 2020 oraz
sposobów dokumentacji i publikacji efektów tej pracy.
Została zaprezentowana strona internetowa projektu wykonana
przez p. Wacława Bojarskiego, a prowadzona w języku
polskim i angielskim. Nauczyciele z Hiszpanii
zaproponowali stworzenie podobnej strony w językach;
hiszpańskim, francuskim i włoskim. Po owocnym spotkaniu
wszyscy goście udali się na salę gimnastyczną, aby zobaczyć
akademię i pasowanie na ucznia klas pierwszych.
Organizacja i przygotowanie dzieci w czasie akademii była
wspaniała, zachwyceni goście dopytywali się o znaczenie
śpiewanych piosenek irecytowanych
wierszy, bili brawo po każdym występie, a uśmiech nie
schodził im z twarzy. Po części artystycznej, pani
dyrektor Barbara Zdybek przystąpiła do pasowania dzieci na
uczniów szkoły.Uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy
i czapki, a także upominki przygotowane przez rodziców.
Cudownym momentem uroczystości było pasowanie na uczniów
gości naszej szkoły, sprawiło im to ogromnie dużo radości.
Jako nowi uczniowie udali się na lekcję do klasy 2a,
gdzie p. Mariola Bodnar przygotowała "Matematyczne
potyczki". Na początku zajęć dzieci musiały wykonać
działania, aby w odpowiedniej kolejności odsłonić temat
lekcji. Zadania matematyczne były przygotowane również dla
obserwatorów.Przy wykorzystaniu tablicy multimedialnej
wszyscy zagraliśmy w BINGO. Rywalizacja wzbudzała ogromnie
dużo pozytywnych emocji. Następnie dzieci grały w
"Matematyczne muchy". Zabawa polegała na "upolowaniu"
wyniku działania łapką na muchy. Dzieci otrzymały arkusze z
liczbami oraz łapki na muchy. Nauczyciel mówił działanie, a
dzieci musiały "upolować" wynik, goście będący na zajęciach
pełnili rolę sędziów. Ostatnim zajęciem było układanie
piramidy z kubków, tak aby cyfra nad dwoma kubkami była sumą
cyfr które łączył kubek. Było to utrwalenie dodawania w
zakresie 20. Nauczyciele bardzo chętnie brali udział w
przygotowanych zadaniach. Nauczyciel z Hiszpanii, Jose'
bardzo zainteresował się polskim alfabetem, dlatego klasa
przeczytała alfabet chórem.
Po lekcji w klasie 2, udaliśmy się do lasy 6a gdzie p.
Ewelina Krawiec przygotowała lekcję języka angielskiego.
Tematem lekcji były "Synonimy i antonimy w języku
angielskim". Wykorzystując tablicę interaktywną i gry
dydaktyczne w sposób aktywny uczniowie powtórzyli słownictwo
angielskie. Wciągnięci do dyskusji byli również goszczący na
zajęciach nauczyciele.
Zmęczeni, ale szczęśliwi goście udali się do pokoju
nauczycielskiego na obiad.
Po chwili odpoczynku wszyscy udaliśmy się na spotkanie do
burmistrza Sanoka p. Tomasza Matuszewskiego. Zostaliśmy
przyjęci w Sali Herbowej, gdzie po krótkim wprowadzeniu
pani dyrektor nastąpiła wzajemna prezentacja naszych
partnerów i pana burmistrza, po czym wykonano wspólne
pamiątkowe zdjęcie. Dla gości przygotowano upominki, były to
kubki, długopisy i smycz z logiem Sanoka. Pan burmistrz
otrzymał również prezent od pani Teresy Guazzelli z Sycylii.
Po wizycie w Urzędzie Miasta nastąpił czas wolny na
odpoczynek. O godzinie 17.00 miało miejsce kolejne
spotkanie pracowników szkoły i gości, tym razem na
uroczystej kolacji w restauracji BARTEK.
Niedziela
10.11.2019
||
Dodała Gertruda L. J.
3 |
Pierwszy dzień wizyty gości z
Hiszpanii, Francji i Włoch...
5
listopada 2019 r. rozpoczęło się spotkanie szkół partnerskich
uczestniczących w projekcie „Poznaję świat - poznaję siebie” w
ramach programu Erasmus+.
Pierwszym punktem wizyty było spotkanie z Panią dyrektor
Barbarą Zdybek oraz zwiedzanie szkoły. Nauczyciele mieli
możliwość poznania bazy szkoły oraz jej zasad organizacyjnych.
Był to też czas na krótkie rozmowy z uczniami.
Szczególnie serdecznie nauczyciele ze szkól partnerskich
zostali przywitani przez najmłodsze dzieci z oddziału
przedszkolnego. Maluchy pod opieką pani Małgorzaty
Poziomkowskiej przygotowały krótkie przywitanie w
języku hiszpańskim.
Kolejnym punktem wizyty w szkole było spotkanie zespołu
projektowego, podczas którego omówiono plan prac na rok
szkolny 2019/2020, zasady prowadzenie strony
internetowej oraz zasady realizacji kolejnych zadań.
Następnie nauczyciele obserwowali lekcję wychowania
fizycznego w klasie 4a prowadzoną przez panią Kamilę
Mikę i pana Macieja Kaczmarskigo, zajęcia świetlicowe
prowadzone przez p. Marzenę Sumarę oraz lekcję
matematyki, którą w klasie 6a prowadziła pani Ewa Zagórska.
Po południu uczestnicy projektu spotkali się z Radą
Pedagogiczną. Głównym tematem obrad była prezentacja
szkół partnerskich. Każdy zpartnerów
przygotował multimedialną prezentację swojej szkoły,
opowiedział o zasadach organizacji placówki, rodzaju
realizowanych zadań oraz o problemach i możliwościach szkoły.
Podsumowaniem spotkania była prezentacja na temat edukacji
dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Piątek 8.11.2019
||
Dodała
Ewelina K.
2 |
Najmłodsi witają gości po
HISZPAŃSKU...
Dzieci z Oddziału Przedszkolnego na powitanie gości z
innych państw biorących udział w programie ERASMUS+
przygotwały powitanie w języku hiszpańskim – "Buenos dias.
Tenemos seis anos y somos los estudiantes mas jovenes de toda
la escuela. Bienvenidos a Sanok" (Dzień dobry. Mamy sześć
lat i jesteśmy najmłodszymi uczniami w całej szkole. Witamy w
Sanoku).
Pomagał nam w tympan Antxoka Jauregui Zabala –
Hiszpan mieszkający w naszej dzielnicy.
Wychowawczyni oraz dzieci dziękują panu Antxoka za pomoc.
Środa 6.11.2019
||
Dodała Małgorzata P.
1 | ERASMUS+ w SP6 -
"Poznaję Świat - Poznaję Siebie"...
Z ogromną radością informujemy, że nasza szkoła będzie brała udział w
prestiżowym programie współpracy szkół Erasmus+ "POZNAJĘ ŚWIAT -
POZNAJĘ SIEBIE".
W projekcie bierze udział 5 szkół:
--- Szkoła Podstawowa nr 6 w Sanoku (jako koordynator),
--- E'cole Marcel Aymé z Milizac we Francji, --- Colegio Salesianos "San Juan Bosco" z Puertollano w Hiszpanii,
--- Istituto Comprensivo "Giuseppe Grassa" z Mazara del Vallo we Włoszech,
--- Istituto Comprensivo “S. d’Acquisto” z Gaggio Montano we Włoszech.
Celem Projektu "Poznaję świat - poznaję siebie" jest zwiększenie motywacji uczniów do nauki szkolnej.
Zaplanowane zadania są bardzo różnorodne, dotyczą: historii, sztuki, przyrody, doskonalenia znajomości języków obcych oraz technik informacyjnych.
Uczniowie z 4 krajów będą poznawać swoje uzdolnienia i zainteresowania, rozwijać je i omawiać z rówieśnikami z krajów europejskich.
Zadania projektowe będą realizowane metodą pracy w grupie, a uczniowie będą doskonalić takie umiejętności jak:
współpraca, planowanie, działanie i wzajemne komunikowanie się.
Będzie to nowa, atrakcyjna i bardzo motywująca forma pracy, służąca przede wszystkim rozwojowi uczniów i szkoły.
!!! Z ogromnym zapałem,
pełni pomysłów i entuzjazmu rozpoczynamy pracę w programie
Erasmus+ !!!